Recept på Guldmjölk och balans i livet

Jag har aldrig varit bra på rutiner. Min mathållning, motion etc. har ofta blivit satt åt sidan för sådant jag tycker är mer intressant, eller om jag ska vara helt ärlig så har det ofta blivit åsidosatt för att jag är ganska bekväm av mig. Min passion ligger i transformation och jag har alltid haft fokus på det energimässiga arbetet. Där finns det inget som stoppar mig. Kroppen har fått stå åt sidan men faktum är att kroppen klarar inte av att hålla hur höga energier som helst om den inte är i balans. Jag har genom åren gjort ryck där jag tagit tag i den fysiska hälsan på olika sätt men inget har hittills hållit i längden. Nu har jag givit mig själv ett löfte om att jag under år 2020 ska få in den här omtalade balansen i mitt liv på ett sätt som känns bra för mig. målning med ett rosa kärl med blått innehåll

Jag vill kunna äta allt och inte behöva försaka sådant som på riktigt ger mig livskvalitet. Jag vill däremot göra mig kvitt okynnesätande och den ”vila” jag ger mig som egentligen är en undanflykt från att ge min kropp den motion den faktiskt behöver.
Jag provar mig fram, plockar bort en del och tillför en del. Jag har ett helt år på mig och det gör inget om jag faller ner i en gammal grop någon gång då och då. Jag söker en hållbar livsstil som fungerar för mig år efter år efter år. Det får ta tid.

Guldmjölk  är något jag länge varit nyfiken på och nu i och med min strävan efter balans tog jag mig i kragen och tog fram ett recept och köpte hem de kryddor som ska vara med.
Jag är kär! Jag älskar Guldmjölk! Guldmjölk är healing! Jag dricker den på kvällen och känner direkt hur den ger mig ett inre lugn. God är den också.

Guldmjölk innehåller bland annat gurkmeja som används inom ayurvedisk medicin för att den bland annat är antiinflammatorisk. Gurkmeja används ofta tillsammans med svartpeppar eftersom svartpeppar ökar upptaget av gurkmejans hälsosamma egenskaper. Förutom de antiinflammatoriska egenskaperna är gurkmejan även en stark antioxidant som ökar upptaget av andra vitaminer. Gurkmeja är även bra för matsmältningen och levern etc. etc etc. Det verkar inte finnas något stopp på gurkmejans hälsosamma egenskaper 🙂

Guldmjölkens grund är en pasta av gurkmeja, ingefära och svartpeppar. Man blandar den i varm mjölk, vilken mjölk som helst går bra. Jag använder Oatlys Ikaffe eftersom jag tycker den är så god.

Här kommer receptet jag använder. Jag gillar sött så jag sötar med honung eller lönnsirap men det behöver man inte. Kanel och kardemumma är också ett valfritt tillägg.

GURKMEJAPASTA
• 0,5 dl Malen gurkmeja
• 0,5 dl Malen ingefära
• 1 tsk Grovmalen svartpeppar
• 2 dl Vatten

GULDMJÖLK
• 2 dl Valfri mjölk
• 1 tsk Gurkmejapasta
• 1 tsk Ghee eller kokosolja
• Ev honung eller lönnsirap
• Ev kanel
• Ev cayennepeppar
• Ev kardemumma

GÖR SÅ HÄR
• Blanda alla ingredienser till gurkmejapastan i en kastrull. Värm på medelvärme samtidigt som du rör om tills du har en tjock pasta. Detta går fort så håll koll! Låt sedan pastan svalna i en glasburk, sätt när den är sval på ett tättslutande lock och förvara pastan i kylen. Den håller länge.
• När du sedan ska göra guldmjölken värmer du den mjölk du valt och häller upp den i en mugg. Tillsätt 1 tsk av pastan och 1 tsk ghee eller kokosolja samt eventuella extra kryddor och sötning.
• Om du mixar mjölken ihop med kokosolja eller ghee, gurkmejapastan och valda kryddor kan du får en härligt skummig dryck.

Smaklig spis!

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.